Kisa Viitasaaren maamerkistä liikenneympyrään keräsi yli sata ideaa

Ideakisa maamerkistä oli melkoinen menestys.

Tähän liikenneympyrään etsitään sopivaa maamerkkiä. Markus Kauppinen

Markus Kauppinen

Yleisö innostui ideoimaan Viitasaaren keskustan liikenneympyrään maamerkkejä oikein urakalla. Kaupungin ja Seudun julistamaan ideakisaan tuli yli sata ehdotusta.

Kuusijäseninen raati kävi ehdotuksia läpi perjantaina ja valitsi niistä 12 erilaista ideaa esiteltäväksi Seudun julkaisemassa PRO Viitasaari -lehdessä torstaina 23. helmikuuta.

- Niistä yleisö saa äänestää suosikkiaan. Raati käy läpi vielä muutkin ehdotukset ja tekee sen pohjalta valinnat ideakilpailun varsinaiseksi voittajaksi. Myös yleisöäänestyksen voittaja palkitaan, kertoo raadin puheenjohtaja kaupunginjohtaja Janne Kinnunen.

- Kaupunginhallitus tekee oman arvion ja päätöksen, onko ideakilpailun voittanut ehdotus toteuttamiskelpoinen vai valitaanko toteutettavaksi joku muu ratkaisu, Kinnunen sanoo.

<story-element type="paragraph"> Ideoita laajalla skaalalla

Kilpailuun osallistujat olivat antaneet luovuuden jyllätä ehdotuksissaan. Suosituin aihe oli muikku eri tavoin esitettynä. Esillä olivat myös muut Viitasaaren luontoon ja vesistöön liittyvät teemat, mutta myös paljon muita aiheita.

Ehdotuksia tuli pienoismalleina, piirroksina, valokuvamuokkauksina sekä sanallisina kuvauksina.

- Häkellyttävän hienoa, että saimme näin paljon ideoita. Hyvin erilaisia, joukossa useita pitkälle suunniteltuja ja luovia esityksiä. Kisan suosiossa näkyy Torinrannan yhteisöllisen toteutuksen aiheuttama innostus, sama lento jatkuu, kiitteli raadin jäsen, aluearkkitehti Helena Raatikainen.

- Raati pohtii valinnassaan etenkin ehdotuksen liittymistä Viitasaareen, sen toteuttamiskelpoisuutta sekä sopivuutta liikenneympyrään. Liian peittävä se ei esimerkiksi saa olla, miettii Raatikainen.

Raatiin kuuluu Kinnusen ja Raatikaisen lisäksi teknisen toimen toimialajohtaja Tapani Savolainen, kaupunginsihteeri Tiina Honkanen, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mervi Paananen ja päätoimittaja Esa Kilponen.

Kommentoi